tisdag 14 juni 2011

En liten sak bara!

Jag kan komma på mig själv när jag pratar om Lias dagis. Ja, jag vill gärna säga dagis, kommer att fortsätta med det oxå. Men ibland säger jag förskola, bara för att inte få den där påpekelsen.
Jag citerar Carola från hennes blogg, ett inlägg hon skrev för ett tag sedan:

"Ni som tycker det är fel att säga DAGIS, jag förutsätter att ni kallar alla yrkesgrupper vid sitt korrekta namn?
Läkare, sanitetstekniker, butiksbiträde, renhållningsarbetare, expeditionsbiträde,
Inte: Doktor, städare, kassörska, sopåkare, sekreterare

Jag är så less på att förskollärare ska ta illa vid sig för att bli kallade dagisfröken, eller att arbeta på ett dagis. Ja, de har lång utbildning, men herregud, det har många!

Jag tror ingen är nedlåtande när de säger Dagis, tvärtom. Men förskollärarna envisas med att driva en kamp om titeln, hellre än försöka masa sig upp i lön. Nej, man får inte automatiskt högre lön för att vi kallar er arbetsplats för Förskola.Tyvärr. Det får inte en städare heller om vi kallar honom för lokalvårdare.."


Jag tycker hon beskriver det så bra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Wee...uppdatering ;) Jag har längtat!! Alva går på DAGIS, inte förskola :P Kram Camilla

~Louise~ sa...

Bra där Camilla ;-)

Jossan sa...

Håller verkligen med, jag kallas gärna dagisfröken ÄVEN när jag e färdigutbildad ;-)

Anonym sa...

Helt rätt... Skulle jag ha kallat mig trafikpedagog är jag tveksam till att folk fattat vad jag jobbar med, bättre med trafiklärare.... ;-)

/ Åsa